Opnieuw een barre winter op komst?

0
198

017_400We hebben weer een paar koude maanden voor de boeg. Althans, als we Meteo Consult moeten geloven. Volgens het weerinstituut is er 70% kans dat de komende winter net zo koud of misschien nog wel kouder wordt, dan die van afgelopen jaar.

Tekort aan strooizout
Zijn bedrijven en overheden dit jaar wel klaar voor opnieuw een strenge winter? Vorig jaar was er in veel gemeenten een chronisch tekort aan strooizout en kampten de Nederlandse Spoorwegen met veel bevroren wissels, waardoor treinen vertraging opliepen of uitvielen.

Extra ingeslagen
Gemeenten en provincies lijken zich met het inslaan van flinke hoeveelheden strooizout in ieder geval al beter voorbereid te hebben op de winter die komen gaat. Zo heeft Rotterdam twee keer zoveel strooizout klaarliggen en heeft de gemeente Amsterdam afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat en leveranciers over extra leveringen van strooizout. Ook de prijzen van dat zout heeft de gemeente vast laten leggen, om te voorkomen dat er veel meer betaald moet worden als er weer schaarste optreedt.

NS test winterdienstregeling
Waar de NS nog niet bepaald overweg lijkt te kunnen met de herfst, zouden treinen, sporen en wissels wel al sneeuw- en vorstbestendig moeten zijn. De vervoerder heeft namelijk begin oktober een winterdienstregeling getest, waarmee de grootste problemen de komende winter voorkomen zouden moeten worden. Treinen reden daarbij volgens een pendelprincipe. Dat betekent dat ze op en neer rijden over korte trajecten die 26 knooppunten met elkaar verbinden. Zo moeten er minder vertragingen ontstaan als er ergens iets mis gaat.

Wisselverwarming
Daarnaast heeft de NS de 2000 belangrijkste wissels in het land van (nieuwe) verwarming voorzien, zodat deze bij een beetje vorst niet vast komen te zitten. De grootste problemen op het spoor deden zich afgelopen december voor toen er geen beweging meer was te krijgen in bevroren wissels. Met het plaatsen van wisselverwarming hoopt de NS dat probleem nu uit de wereld te hebben geholpen.

Warme kleren aan
Maar hoe kun jij je nou klaarstomen voor een nieuwe barre winter? Het klinkt vanzelfsprekend, maar als je buiten een stukje gaat wandelen of fietsen: kleed je warm aan! Wat het in tijden van kou altijd goed doet, is thermokleding. De shirts, broeken, handschoenen en sokken houden vaak wel de lichaamswarmte goed vast, maar hebben ook gaten zodat de huid toch nog een beetje kan `ademen`. En voor de modefreaks: koop je winterjas op tijd. Afgelopen winter was er volgens de kledingbranche op een gegeven moment geen `leuke` jas meer te krijgen.

Leg er winterbanden onder
Mocht je nou voor vervoer per auto kiezen, waar moet je dan rekening mee houden? De ANWB heeft een aantal tips op een rijtje gezet. Zo kun je natuurlijk het best beginnen met winterbanden onder je auto te leggen, dat is een stuk veiliger. Ook zou je de auto niet op de handrem moeten zetten, maar in de eerste versnelling of achteruit. Heb je toch de handrem gebruikt en zit ie vast, trek `m dan eerst nog wat verder aan, voordat je hem naar beneden drukt.

Lichaam tegen slot
Gooi wat antivries in het sproeierreservoir, zodat de vloeistof niet kan bevriezen. Ruitontdooier is daarnaast ook zeer geschikt om vastgevroren deuren los te weken. Een bevroren slot ontdooi je met een zakje warm water of een föhn, of door er met je lichaam tegenaan te gaan staan, al kan dat wat fris zijn. Hou ook rekening met de levensduur van je accu. Laat `m op tijd controleren en vervang `m indien nodig. Een accu gaat 3 tot 7 jaar mee. Bij lage temperatuur daalt de capaciteit en wordt de startweerstand van de motor groter.

Optrekken in de twee
Mocht je geen ruitontdooier hebben, zorg dan dat je de ruiten ijsvrij kunt maken met een krabber. Zet de verwarming vol aan en op de warmste stand. Richt alles op de voorruit en draai de centrale dashboardroosters even dicht, zodat meer lucht langs het raam gaat. Dan heb je sneller zicht. Bij het wegrijden: trek rustig op. Doe dat op een gladde weg bij voorkeur in de tweede versnelling; dan is de kans op slippen kleiner. Geef niet teveel gas en laat de koppeling langzaam opkomen.

Doe alles met beleid
Tot slot: voer al je handelingen uit met beleid. Geef voorzichtig gas en laat de koppeling bij het terugschakelen niet abrupt opkomen en stuur in bochten niet te scherp. Pas je snelheid aan en houd voldoende afstand tot je voorligger.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Typ je naam hier