Uitkomsten per kern van de gemeente Twenterand
Westerhaar-Vriezenveensewijk
Minder draagvlak dagelijkse artikelen
In vergelijking met 2005 neemt het draagvlak voor dagelijkse artikelen met 35 procent af. In vergelijking met referentiekernen is het draagvlak van Westerhaar-Vriezenveensewijk voor dagelijkse artikelen iets lager. Bijna tweevijfde (43 procent) van de inwoners doet zijn of haar dagelijkse boodschappen in Westerhaar-Vriezenveensewijk. Het draagvlak voor dagelijkse artikelen van Westerhaar-Vriezenveensewijk komt overeen met het gemiddelde van kernen met een vergelijkbaar inwoneraantal.
Woninginrichting Westerhaar-Vriezenveensewijk het sterkst
Het totale draagvlak in de niet-dagelijkse sector van Westerhaar-Vriezenveensewijk bedraagt 2.700 klanten. Met name in de woninginrichting trekt veel klanten en inwoners naar Westerhaar-Vriezenveensewijk. Het draagvlak van de woninginrichting laat als enige sector in de periode 2005-2010 een toename (met 10 procent) zien. Het draagvlak voor niet-dagelijkse artikelen van Westerhaar-Vriezenveensewijk is hoger dan het gemiddelde van kernen met een vergelijkbaar inwoneraantal. Dit is ook het geval voor de woninginrichtingbranche. Het draagvlak voor woninginrichting van Westerhaar-Vriezenveensewijk is ook hoger dan in het nabijgelegen Vriezenveen.
Parkeermogelijkheden Westerhaar-Vriezenveensewijk goed
Bezoekers van Westerhaar-Vriezenveensewijk zijn vooral kritisch over het aantal winkels ten opzichte van bezoekers uit kernen van vergelijkbare grootte. Men is wel positiever over de parkeergelegenheid voor auto’s en de veiligheid van het winkelgebied. Regiobezoekers van het winkelgebied van Westerhaar-Vriezenveensewijk zijn over het algemeen positiever dan de inwoners. Dit verschil is vooral zichtbaar in de waardering van de kwaliteit van de winkels en de sfeer/ambiance in het winkelgebied.
Weinig inwoners bezoeken warenmarkt
Een op de tien inwoners doet dagelijks boodschappen in Westerhaar-Vriezenveensewijk, drievijfde (61 procent) meerdere keren per week. Een kwart (26 procent) van de inwoners komt tenminste een keer per maand op een warenmarkt, vooral in Almelo en Vroomshoop. Koopzondagen bezoekt men nauwelijks.