Actie tegen onveiligheid N36 bij Westerhaar

0
308

WESTERHAAR – Bij de N36 bij Westerhaar moet iets gebeuren.
Het moet veel veiliger op de N36 bij Westerhaar. Dat vindt Alice Vos. Zij is donderdagavond een handtekeningenactie begonnen en sindsdien stromen de steunbetuigingen binnen. Aanleiding voor de actie is het dodelijke ongeluk van afgelopen week toen een jonge vrouw uit Vroomshoop verongelukte bij het oprijden van de N36 richting Vriezenveen. “Ik zat donderdagavond thuis op de bank en ik dacht maar steeds aan dat ongeluk”, vertelt Alice. Toen heeft zij tegen half elf een oproep op internet geplaatst waar diezelfde avond al op werd gereageerd. “Binnen een half uur had ik al vijftig steunbetuigingen via Hyves binnen en inmiddels hebben er al vierhonderd mensen gereageerd.” Maar zij wil ook mensen mobiliseren die niet via internet reageren. Daarom stond zij gisteren bij de plaatselijke supermarkt om handtekeningen in te zamelen. Bijna elke bezoeker van de supermarkt zette een krabbel. “Er zijn ook wel rare reacties”, erkent zij. Er was een oude man die vertelde dat het niet aan de verkeerssituatie ligt, maar aan het weggedrag van de mensen.” Maar gelukkig zijn de meeste mensen positief over de actie en worden handtekeningen zonder problemen gezet. Vos: “De situatie bij het oprijden van de N36 is erg gevaarlijk. De mensen rijden daar het viaduct af naar beneden en er is maar een korte invoegstrook. Daar komt nog bij dat er hard wordt gereden door het verkeer dat al op de N36 is. Zo is het ongeluk ook gebeurd. De vrouw die verongelukte had onvoldoende snelheid toen zij de weg opreed. Zij is van achteren aangereden door een vrachtwagen en daardoor is zij de macht over het stuur kwijtgeraakt. Daardoor raakte zij op de verkeerde weghelft, waar zij werd aangereden door een haar tegemoetkomende vrachtauto.” Alice wil dan ook dat er snelheidsremmende maatregelen op de N36 bij de afslag Westerhaar zullen komen. Ook hoopt zij erop dat de invoegstrook wordt verlengd zodat de automobilisten wel met voldoende snelheid de weg op kunnen rijden. “En door het viaduct is het zicht ook moeizaam”, stelt zij. Probleem is echter dat niet de gemeente maar Rijkswaterstaat en de provincie Overijssel de beheerders van de weg zijn. Dus waar moeten de handtekeningen naar toe? Alice: “Ik heb contact gezocht met de heer Engels van de politiek want hij had toevallig vragen gesteld aan B en w over deze verkeerssituatie.” Westerhaarder Albert Engels, fractieleider van Gemeentebelangen Twenterand, had toevallig diezelfde donderdagavond in een bijeenkomst van zijn partij om meer duidelijkheid gevraagd. “Ik woon vlakbij de N36 en hoor regelmatig ambulances, politiewagens en brandweerauto`s met sirenes. Vorige week weer en toevallig heb ik daarop vragen over de verkeersveiligheid gesteld. Afgelopen zaterdag meldde Alice zich bij mij. Wij hebben afgesproken dat zij in twee weken tijd zoveel mogelijk handtekeningen zal verzamelen en dat wij die over veertien dagen bij burgemeester Koetje in zullen leveren. Ik weet wel dat de N36 geen gemeentelijke weg is, maar de gemeente kent de wegen in Zwolle. Daar weten ze ook welke persoon dit af kan handelen. Koetje moet de handtekeningen afleveren bij de instantie die daar over gaat.” Alice wil met de actie iets voor de samenleving doen. “De ouders krijgen hun dochter natuurlijk nooit terug”, zegt zij, “maar er moet toch iets gebeuren. Een aantal jaren geleden is er ook al een vierjarig jongetje op het viaduct verongelukt. Ik vond dat ik actie moest ondernemen. Ik ben zelf ook eens aangereden, niet op dat kruispunt, maar toch. Ik weet wat een bijna-doodervaring is dus ik moest iets ondernemen.” Volgens Engels moet er op korte termijn geregeld worden dat de maximumsnelheid ter hoogte van de afslag Westerhaar naar beneden gaat. Dat moet gebeuren voor het verkeer in beide richtingen. Andere maatregelen kunnen volgens hem later worden genomen omdat die ingrijpender zijn. Hij is het met Alice eens dat uiteindelijk de invoegstrook van de weg moet worden verlengd. “Vroeger kwamen hier nauwelijks auto`s voorbij. Maar nu is het altijd druk op de weg en dat vraagt ook om andere verkeersregels”, zegt hij. Ondertussen blijft Alice actie voeren `Onze N36 moet veiliger`, staat op het bord. Daarvoor een tafel waarop de handtekeningenlijsten liggen. De mensen die de supermarkt verlaten, kijken ernaar. De meesten zetten een handtekening. Veel meer dan `moet ik hier tekenen` wordt er niet gezegd. Meer hoeft ook niet. Over veertien dagen moet duidelijk zijn hoeveel handtekeningen er zijn ingezameld en hoe hard de vuist is die kan worden gemaakt. Engels: “Het is toch vreemd. Ik woon vlak bij de oprit van de N36 en ik ben het eigenlijk steeds normaler gaan vinden dat er hier ongelukken gebeuren. Het is toeval dat ik het vorige week pas besefte dat het niet normaal is, dat ik mij zorgen ging maken over de vele ongevallen. En het is ook toeval dat ik vorige week vragen heb gesteld aan het college en dat het meisje uit Westerhaar ook met de handtekeningenactie is begonnen. Ik ben daar heel blij mee.” (Tubantia)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Typ je naam hier