Verkeersboetes op vakantie lopen snel op

0
212

Boetes voor verkeersovertredingen in het buitenland zijn zonde van het vakantiebudget. Frankrijk heeft zich bij de landen gevoegd die daadwerkelijk met overtreders uit Nederland willen afrekenen. Wie zich goed voorbereidt, voorkomt vervelende verrassingen onderweg.
Frankrijk actiever
Het is menens: Nederlanders vinden sinds kort ook verkeersboetes uit Frankrijk op hun deurmat. Vakantiegangers die in dat land zijn geflitst omdat ze de maximumsnelheid hebben overtreden, komen daar niet meer zo makkelijk mee weg. Leasemaatschappijen melden dat in korte tijd honderden Franse bekeuringen zijn binnengekomen voor hun klanten. Ook de ANWB merkt dat Frankrijk actiever is geworden met het versturen van verkeersboetes.

Uit alle hoeken en gaten
“De Fransen innen naar hartenlust boetes, ook van Nederlanders”, zegt woordvoerder Markus van Tol van de ANWB. “Leden bellen ons hier bijna dagelijks over. De overtredingen komen ook uit alle hoeken en gaten van Frankrijk binnen. Kennelijk heeft een groot aantal instanties in Frankrijk de neuzen in dezelfde richting gezet.”

Uitwisseling kentekengegevens
In februari meldde het Centraal Justitieel Incassobureau

Introductie scheiding

al dat Frankrijk eind februari is begonnen met het versturen van boetes, nadat het land de naam- en adresgegevens had opgevraagd die horen bij Nederlandse kentekens. Door een Europese richtlijn is de uitwisseling van kentekengegevens tussen EU-landen eenvoudiger geworden. Nederland, Duitsland, België en Zwitserland bieden elkaar al langer die informatie bij verkeersovertredingen die met digitale handhavingsapparatuur worden vastgelegd.

Snelheidsovertredingen
Leasemaatschappij ALD Automotive maakt jaarlijks een overzicht van verkeersboetes van haar klanten. Het aantal bekeuringen voor overtredingen in het buitenland neemt toe, stelt woordvoerder Alex Schnater van ALD Automotive. Exacte gegevens over de aard van de overtredingen in het buitenland kan ze niet geven, “maar op basis van onze ervaring blijkt wel dat onze leaserijders in zo’n tachtig procent van de gevallen aanlopen tegen snelheidsovertredingen.” Die worden op afstand gevolgd door parkeerboetes (12 procent) en bekeuringen voor het ontbreken van een geldig vignet op tolwegen (8 procent).

Goed voorbereiden
De moraal is: hou je aan de regels, stelt Van Tol van de ANWB. “Het is sowieso verstandig om je in de verkeersregels van landen te verdiepen voordat je op reis gaat. De boetes zijn in het buitenland vaak niet mals. Bekeuringen zijn een onaangename aantasting van het vakantiebudget.”

Forse verhoging
Volgens ALD Automotive komen uit Frankrijk vooral snelheidsboetes binnen van 45 en 90 euro. De verhogingen bij niet tijdig betalen zijn fors, waarschuwt de leasemaatschappij. Wie niet betaalt binnen de termijn van 46 dagen na dagtekening, moet in plaats van 45 euro 68 euro afrekenen. Na 76 dagen kost dezelfde boete maar liefst 180 euro.

Verkeersluwe zones
De ANWB waarschuwt ook voor boetes voor het inrijden van een verkeersluwe zone. Duitsland werkt met verplichte milieustickers in verschillende stadcentra. Van Tol: “Heb je de sticker niet, dan kun je een bekeuring krijgen. De boete is nu nog 40 euro, maar dit wordt 80 euro. Leden beklagen zich bij ons ook geregeld over boetes uit Italië, die vaak maanden later pas op de mat vallen”, zegt Van Tol. “Ze blijken dan borden te hebben gemist die waarschuwen dat ze een ‘zona traffico limitato’ binnenreden. Zo’n zone met beperkt verkeer geldt in drukkere steden als Florence en Sienna. Als je zo’n gebied passeert, kost je dat 90 euro boete. Er zijn ons gevallen bekend van Nederlanders die op één dag verschillende keren een bekeuring kregen.”

Flitspalen
Ook zijn er uiteenlopende regels voor systemen die waarschuwen voor flitspalen. In Nederland is het bezit en gebruik van flitspaalsignalering op navigatiesystemen toegestaan. Maar landen als Duitsland en Frankrijk verbieden dit juist. Als in een land zo’n verbod geldt, is het advies van de ANWB om de software voor flitspaalsignalering helemaal van het apparaat te verwijderen. Alleen het uitschakelen van de functie is niet voldoende. Boetes kunnen oplopen tot 1.500 euro.

Veiligheidshesjes
Afwijkende verkeersregels per land gelden ook voor items als alcoholtester, verbanddoos, en veiligheidsvesten. Volgens de Europese regels is zo’n vest niet in alle landen verplicht voor toeristen. Toch adviseert de Nederlandse overheid om een goedgekeurd veiligheidshesje in de auto te hebben. Buitenlandse politieagenten zijn mogelijk niet op de hoogte van de Europese regels en kunnen u een boete geven. Officieel bezwaar aantekenen kan vervolgens veel tijd en geld kosten.

In discussie met agent
Van Tol van de ANWB heeft nog een tip voor Nederlandse toeristen die in het buitenland worden aangehouden. “Nederlanders hebben de neiging om in discussie te gaan met een politieagent die ze staande houdt. Daar kom je in het buitenland niet mee weg. Vaak krijg je dan meteen een verhoging van de bekeuring. Pas je dus ook op dat gebied een beetje aan. Anders gaat het je alleen maar meer geld kosten.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Typ je naam hier