Twenterand wordt slecht bereikbaar. Politiek en bedrijfsleven zijn hier eensgezind in. Het is nou al mis volgens burgemeester Koetje: Rijkswaterstaat en ANWB moeten duidelijker aangeven hoe je Twenterand moet bereiken. Zelf was het me nog niet opgevallen, ik zie maar zelden automobilisten vertwijfeld in de berm staan met een wegenkaart op de motorkap. Kom op Koetje, daar hebben we tegenwoordig TomTom voor. En dan lukt het echt wel, want ook hier hebben we wel een postcode. Één van de knelpunten is het oprukkende Almelo, dat langzaamaan tegen Vriezenveen aankruipt. Er wordt dan ook terecht gepleit voor een groene buffer tussenbeide, waar niet gebouwd mag worden. Maar: binnen Twenterand hebben we hetzelfde verschijnsel: Vriezenveen kruipt zelf óók naar het noorden, alsof ze een beetje op de loop zijn voor Almelo. En zo komt het steeds dichter bij Westerhaar. Als je `s avonds voorbij de Schotten bent is het net of je tegen een grote stad aankijkt, met al die lichtjes. Hoogste tijd om ook hiervoor al vast na te denken over hoeveel openheid hier nog moet blijven. LLT-VVD heeft zich daarom al eens ijverig verdiept in onze toekomstige isolatie, en een paar knelpunten op een rijtje gezet. En volgens onze lokale liberalen bijvoorbeeld, zou hierlangs een verbinding moeten komen van de Daarlerveenseweg naar de N36. Om het centrum van Vriezenveen te ontlasten. Van die weg willen de mensen in de nieuwe wijken aan de noordkant van Vriezenveen natuurlijk geen last van hebben, dus die zou dan wel zo ver mogelijk richting het noorden moeten komen. Ik zie de bui al hangen, daar gaat het zomeravond-fietsrondje langs het Veenschap. Liberalen blijken toch rare ideeën hebben over wat echt belangrijk is. Zo maken ze een speerpunt van de plannen om van de weg naar Ommen, een 60km weg te maken. Een Volstrekt Idioot Idee noemen ze dat verontwaardigd. Nou heb ik het even nagekeken, en vanaf de Steile Oever tot aan Den Ham is een kilometer of vier. Daar zitten dan een paar bochten in, waar je niet graag met 80 doorheen zou moeten willen, maar goed: stel dat het je wel lukt, dan doe je daar drie minuten over. Zou je hetzelfde stuk met 60 rijden worden het er vier. Als je dan Westerhaar eindelijk bereikt hebt en je wilt dan om maar wat te noemen een ijsje willen kopen bij Bijkerk, ben je die minuut gegarandeerd wel kwijt met wachten tot je aan de beurt bent. Het is goed dat er vooruit gedacht wordt over de leefbaarheid van onze gemeente, maar om nou te doen alsof Twenterand en daarmee Westerhaar alleen maar via zandwegen te bereiken is, dat is toch wel wat overdreven. Koetje zelf laat intussen zien dat regeren vooruitzien is. Word hij burgemeester van Hoogeveen, en laten ze nou druk bezig zijn de N36 rechtstreeks van de Witte Paal door te trekken naar de snelweg naar het noorden! Kan hij straks zonder een kaart te raadplegen nog eens kijken hoever het al is met de Blauwe Stad.
Stoekkie