Onderzoek leidt tot verkeersveiligheidsmaatregelen op N36

0
206

Regio Twente en Rijkswaterstaat hebben het afgelopen jaar gezamenlijk een onderzoek laten verrichten naar de verkeersveiligheid op de N36. Als gevolg van dit onderzoek worden acht maatregelen uitgevoerd die de verkeersveiligheid verbeteren, o.a. het verlengen van de in- en uitvoegstroken. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft hiervoor €5,6 miljoen beschikbaar gesteld.

Eind 2012 heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu toestemming gegeven voor een gezamenlijk onderzoek van Rijkswaterstaat en Regio Twente naar de verkeersveiligheid op de N36. Het gaat om het gedeelte van de N36 tussen de aansluiting met de A35 en de Witte Paal.

Introductie scheiding

 Dit onderzoek is afgerond en heeft geresulteerd in een uitgebreide inhoudelijke analyse van de weg. Het rapport concludeert dat er op de N36 diverse verkeersveiligheidsknelpunten zijn. Zo is de weg relatief smal en zijn er korte in- en uitvoegstroken. In het rapport worden maatregelen aangedragen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Vanuit het landelijke programma Meer Veilig 3 is budget toegekend om 8 van deze maatregelen uit te voeren.

 

De maatregelen die op de N36 uitgevoerd worden zijn:
– Reconstructie en verbeteren visuele geleiding op de aansluiting A35/N36
– Reconstructie bocht spoortunnel Almelo-Wierden en realisatie rijbaanscheiding ter hoogte van deze spoortunnel.
– Reconstructie en verlenging rijbaanscheiding bij aansluiting Aadorp
– Reconstructie en verlenging rijbaanscheiding bij aansluiting Almelo-Noord
– Verlengen van uitvoegstrook bij aansluiting Vriezenveen.
– Verlengen in en uitvoegstroken en plaatsen van rijbaanscheiding bij de verzorgingsplaatsen Hazepad en Smokkelpad.
– Verlengen uitvoegstroken bij aansluiting Westerhaar.
– Verlengen en reconstructie uitvoegstrook aansluiting Beerzerveld.
Het programma Meer Veilig 3 is een landelijk programma met het doel om een verdere verbetering van de verkeersveiligheid op het rijkswegennet te realiseren. Het afgelopen najaar zijn op de N36 reeds de invoegstroken van aansluitingen Vriezenveen en Beerzerveld verlengd en is de geleiding verbeterd in de bocht bij bedrijvenpark Twente. Eerder werden al de invoegstroken bij Westerhaar verlengd, bermverharding aangebracht en de markering aangepast.
Daarnaast wordt gekeken of het mogelijk is om een aantal kleine maatregelen mee te nemen in het regulier onderhoud dat voor de komende jaren gepland staat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Typ je naam hier