Nieuwe wijk en jeugdagent in Westerhaar

1
1324

door Tom van den Berg

De taal spreken van de bewoners. Dat is een voorwaarde om succesvol invulling te geven aan de functie van wijk- of jeugdagent in Twenterand. Dat zeggen Jos Kobes, Sebastiaan van Es en Marieke Heerink. Na een korte stoelendans zijn zij per 1 januari 2012 wijkagent in Vroomshoop (Kobes), wijkagent in Westerhaar-Vriezenveensewijk (Van Es) en jeugdagent in Westerhaar-Vriezenveensewijk (Heerdink). Daarbij volgt Heerdink collega Van Es op, terwijl laatstgenoemde weer in de voetsporen treedt van Kobes. De drie gaan voor maximaal zes jaar aan de slag in hun nieuwe baan.

Aan enthousiasme bij aanvang van het werk hebben de drie geen gebrek. Op het bureau in Vriezenveen leggen ze uit wat het werk boeiend maakt, wat hun drijfveren zijn en hoe ze de zaken willen aanpakken. En daarbij vullen ze elkaar non-stop aan. “De ervaring tijdens onze inloopspreekuren (zie inbouwkader) leert dat je met de meest uiteenlopende onderwerpen te maken krijgt”, vindt Van Es. “Mensen willen bijvoorbeeld advies bij het oplossen van een burenruzie of ze willen een aangifte doen. Ik heb altijd mijn laptop bij me, waarmee ik in het politiesysteem kan. Mensen hoeven voor veel zaken dan niet naar het bureau in Vriezenveen.”
De drie werken weliswaar niet fulltime als wijk- en jeugdagent, maar ze proberen dagelijks het blauw op straat te laten zien. Ze proberen een netwerk op te bouwen en bovenal contacten te leggen met de lokale bevolking. Om het werk goed te kunnen doen, is het cruciaal om het vertrouwen te winnen van bewoners. “Dat kost tijd”, weet Vriezenvener Kobes die twaalf jaar Westerhaar als wijkagent onder zijn hoede had. “Tukkers kijken de kat uit de boom. En dat is ook zo in Twenterand”, vult Van Es aan. En Heerdink zegt: “Je moet de taal van de mensen hier spreken. Wanneer je ‘Hoog-Haarlemmerdijks’ (algemeen beschaafd Nederlands, red.) spreekt, kom je hier niet ver….”

Introductie scheiding

“…En je moet kunnen luisteren, en proberen om met de mensen mee te denken…”, aldus Kobes. “…En consequent zijn”, neemt Heerdink weer over. “Zeg de dingen maar recht-voor-zijn-raap. Daar houden de mensen hier van.”
Communicatie met de burgers draait volgens de drie dienders om ‘eerlijkheid en duidelijkheid’. “Want je kunt wel heel aardig zijn tegen mensen, wanneer de situatie daar om vraagt moet ik ook een bon kunnen uitschrijven”, vat Van Es het samen. Collega Kobes zegt dat je een ‘bekend gezicht’ in de wijk moet worden. Het gaat niet om dat uniform, maar om je gezicht. Daarom is het zo belangrijk vaak in de wijk te zijn.”
Heerdink is daar nu druk mee bezig: naamsbekendheid opbouwen.

De invloed is groot op het sociale en maatschappelijke welzijn in een buurt, vindt Kobes. Hij wijst op de verbetering van de leefbaarheid in Westerhaar. “Dat doe je natuurlijk niet alleen”, zegt Kobes. “Het is ook de verdienste van onze ketenpartners zoals het straathoekwerk en de gemeente. Het is een groot succes, onder meer op gebied van terugdringen van overlast door alcoholgebruik…”
Van Es: “En vandalisme, overlast door jongeren.”
Kobes: “En Westerhaar heeft geen criminele groep jongeren meer. Hoewel dat probleem nog wel bestaat, nu heeft Vroomshoop daar mee te maken. Je ziet dat dergelijke situaties zich vaak verplaatsen. En het kan zo maar zijn dat Westerhaar over twee jaar hier weer mee te maken krijgt. Dat is overigens een landelijke tendens, dergelijke verplaatsingen.”
Volgens de drie is de kracht van de wijk- en jeugdagenten dat zij hun pappenheimers kennen. “En dat we er bovenop zitten. We halen ze uit de anonimiteit”, vindt Van Es.
En ondertussen altijd je ogen openhouden, is het parool. “Let bijvoorbeeld eens op hoe een tuin is onderhouden”, tipt Kobes. “Een slecht onderhouden tuintje kan een signaal zijn, dat de betrokken bewoner met meer problemen kampt.”  (Tubantia)

1 REACTIE

  1. Mevrouw Heerdink was inderdaad druk bezig met het opbouwen van naamsbekendheid. Helaas mag je daar als burger zijnde niets over zeggen, want als het in haar optiek negatief (lees: de keiharde waarheid) is, krijg je een aanklacht wegens smaad of nog erger laster. Mevrouw is altijd het slachtoffer van alles en iedereen, maar eigenlijk is het andersom. Dit kan ik mooi tegen haar gebruiken in een strafzaak, haha!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Typ je naam hier