Kinderen uit groep 8 Fontein, locatie Oranjestraat denken en doen mee

0
4375

Het balletje begon te rollen tijdens Democracity 2017, het spel waarin kinderen van de groepen 7 en 8 van de basisscholen in Twenterand kennis maken met de lokale democratie. Daar stelde Melissa uit groep 8 van basisschool De Fontein, locatie Oranjestraat de vraag aan wethouder Van Abbema: “Hoe kan de gemeente de kinderen laten meedenken waar gebouwen moeten komen in ons dorp?” Wethouder Van Abbema pakte het signaal op en ging samen met de leerlingen aan de slag.

Daar kwamen veel diverse onderdelen uit tijdens dit gesprek.

Samen met medewerkers van de gemeente werd aan de leerlingen gevraagd waar zij behoefte aan hebben in de openbare ruimte. Wat niet betekent dat wat zij vroegen, ook daadwerkelijk geplaatst zou worden, want als gemeente wordt bekeken of er geld voor is, of het past op de plek die de kinderen in gedachten hebben en ook of het past binnen het beleid dat daar binnen de gemeente voor is. Daar waren de kinderen zich allemaal goed van bewust. En dat was mooi om te zien.

Bankjes en hinkelpad

Er is voor het onderwerp spelen gekozen omdat dit dicht bij de belevingswereld van de kinderen ligt. Op donderdag 5 juli was het zover. De leerlingen van groep 8 van De Fontein, locatie Oranjestraat plaatsten samen met medewerkers van de gemeente drie bankjes en twee hinkelpaden op verschillende locaties. Wethouder Mark Paters met onderwijs in portefeuille was erbij om de kinderen te helpen. Zijn reactie: “Dit is echt een prachtig voorbeeld van hoe participatie werkt. Gewoon aan de slag gaan met een idee of vraag vanuit de samenleving en er dan samen voor zorgen dat het ook nog voor elkaar komt. En voor sommige onderwerpen hebben we ook nog regelingen die initiatieven stimuleren, zoals de regeling ‘Buiten spelen’. Zo’n regeling kan net dat zetje geven dat mensen soms nodig hebben.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Typ je naam hier