jeugd, een positieve impuls voor de zwembaden en het stimuleren van bewegen bij jongeren is zeker gehaald. Het uitgeven van gratis zwemabonnementen volgend seizoen is voor herhaling vatbaar. Een financiële injectie blijft dan echter wel noodzakelijk”, concludeert het college van B & W.
De gemeenteraad veronderstelde dat als er dit jaar meer jeugdigen naar het zwembad gaan vanwege het gratis verstrekken van zwemabonnementen er volgend jaar meer abonnementen zullen worden verkocht als het abonnement dan niet gratis is. Dit wordt nog niet door het college onder-schreven. Dit zal volgend jaar moeten uitwijzen.
De uitgifte van abonnementen verliep prima. Er waren zelfs lange rijen voor de kassa`s van de zwembaden.
Het verstrekken van de gratis abonnementen heeft een positieve uitwerking gehad op het bezoek aan de drie openluchtbaden en het overdekte zwembad. Het aantal bezoekers steeg. Een positieve impuls voor de zwembaden is dan ook ruimschoots gehaald. Uit cijfers blijkt dat er aan de buitenbaden gemiddeld 20% meer bezoek is gebracht.
Personeel van de zwembaden ontving veel positieve reacties over het verstrekken van de abonnementen, ook via de e-mail werden enkele positieve opmerkingen geuit.
Zwemvereniging VZPC gaf aan dat zij door het gratis verstrekken bang waren voor minder inkomsten van de Zwem-vierdaagse. Achteraf blijkt deze `angst` ongegrond, omdat de opkomst ongeveer gelijk was aan voorgaande jaren.
Rekening moet worden gehouden dat bij extreem mooi weer extra personeel moet worden ingezet. Een financiële injectie blijft noodzakelijk, omdat er financieel verlies wordt gedraaid.
Het bedrag van 110 duizend euro wordt verdeeld over de baden: De Stamper 22 duizend euro, De Plump 28 duizend euro, De Zandstuve 39 duizend euro en De Groene Jager 20 duizend euro (Alle bedragen naar beneden afgerond, red.)
Er zijn in totaal 4.765 gratis zwemabonnementen uitgegeven.(DeltaFm)