Dienstverlening dicht bij de inwoners

0
696

twenterand.jpgGemeente Twenterand gaat experimenteren met thuis bezorgen

De gemeente Twenterand wil paspoorten, rijbewijzen en ID-kaarten thuis gaan bezorgen. Bij wijze van experiment wil de gemeente hiermee ervaren of deze vorm van dienstverlening aansluit bij de wensen van de inwoners. “Het past in onze visie om de gemeentelijke dienstverlening dichter bij onze inwoners te brengen,” aldus burgemeester Visser. “Bovendien maken we op die manier onze dienstverlening waar mogelijk minder afhankelijk van een locatie.”

Dit voorstel komt in december in de Raad. In 2016 wordt dan gestart met de voorbereiding van het experiment om documenten van burgerzaken thuis te gaan bezorgen.

Introductie scheiding

Aansluiten bij inwoners
Dit voorstel komt voort uit een motie die in de gemeenteraadsvergadering van 30 juni jl. is aangenomen, waarin werd verzocht om één loket in de vier grote kernen in te richten voor beperkte gemeentelijke dienstverlening. Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad nu voor om niet te investeren in loketten in het gemeentehuis of in de andere kernen, maar in het thuis bezorgen van producten. “Als je nagaat dat een inwoner slechts één keer per tien jaar naar het gemeentehuis komt om een paspoort of rijbewijs aan te vragen en op te halen, is het bedrijfseconomisch niet aantrekkelijk om te investeren in fysieke loketten. Thuis bezorgen is dan een mooi alternatief.” Gedurende de proef wordt gemonitord of de service aanslaat bij de inwoners. “Ook dat sluit naadloos aan bij de nieuwe visie op dienstverlening van de gemeente Twenterand, want daarin stellen wij de inwoners centraal en wordt voortdurend gekeken naar klantvriendelijkheid en betaalbaarheid.”

‘Mensen en verbindingen’
Onder de titel ‘Mensen en verbindingen’ heeft het college van burgemeester en wethouders op 3 november de visie op dienstverlening vastgesteld. De essentie van die visie is om prettige, effectieve en betaalbare gemeentelijke dienstverlening te realiseren, met niet meer regels dan nodig. In deze visie zet de gemeente in op het centraal stellen van mensen en instrumenten die dat ondersteunen. Daarnaast is verdergaande digitalisering, zeker van standaard- en bulkproducten en informatie, aan de orde, en wordt gekozen voor persoonlijk contact als dat toegevoegde waarde heeft.

De gemeenteraad moet eerst nog een besluit nemen over zowel de visie op dienstverlening, als het voorstel om te gaan experimenteren met thuis bezorgen. Beide onderwerpen zijn geagendeerd voor de raadsvergadering in december.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Typ je naam hier